Jumaat, 16 Januari 2015

Penghijrahan Seorang Muslim

Assalamualaikum W.B.T

Alhamdulillah sedarkah anda bahawa masa berlalu terlalu pantas dan kini kita sudah memasuki tahun baharu? Alhamdulillah kita masih diberi kesempatan untuk menjalani hari-hari yang penuh dengan misteri dan semoga tahun 2015 ini membawa seribu kebaikan buat diri kita.

Tahun baru??

Azam baru??

Apakah azam anda untuk tahun ini?? Adakah azam anda pada tahun yang lepas sudah tercapai?? Bagi pandangan saya, tiada azam yang lebih baik baik seorang muslim selain melakukan penghijrahan. Disini saya skopkan kepada penghijrahan ke arah kebaikan. Normal bagi setiap manusia untuk sentiasa berubah kepada keadaan yang lebih baik. Maksud saya, masih adakah manusia yang mahu berhijrah kearah keburukan?? Haa,,sekiranya seseorang individu itu berhijrah kepada keburukan, mungkin ada yang tidak kena dalam dirinya :) dan semoga pintu hidayah dibukakan seluas-luasnya buat mereka..

Apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan penghijrahan bagi seorang muslim?? apabila kita ulas balik maksud penghijrahan, ramai yang akan kata penghijrahan itu suatu yang menyusahkan, penghijrahan perlu pengorbanan sayangg,,tiada apa yang mudah dalam hidup ini kan?? Mengapa berdalih lagi?? Mengapa perlu menangguhkan penghijrahan lagi?? Adakah anda yakin masa anda masih panjang lagi di dunia ini?? Bila lagi kalau bukan sekarang kan??

Okaylah..kita mulakan perjalanan kita untuk tahun yang baru ini dengan perlahan. Setapak demi setapak dan istiqamah. Apa?? bagi permulaan mungkin anda boleh melakukan perkara yang mudah dan ringkas dahulu. Tidak mengapa jika anda mahu mengambil masa, tetapi lakukan sesuatu dan jangan bertangguh lagi.

Apakah perkara yang boleh anda lakukan??


  • Solat diawal waktu
  • Minum dalam keadaan duduk
  • membaca apa-apa bahan bacaan yang baik dua muka surat sehari
  • solat subuh secara berjemaah
  • Qiam 3/4 malam
  • menasihati rakan setiap hari
  • berjogging 5 minit sehari
  • membaca al-Quran satu muka setiap kali selepas solat fardhu

Haa..mudahkan?? kalau anda masih rasa penghijrahan itu membebankan, apa kata anda mula dengan melakukan satu sahaja aktiviti-aktiviti yang disenaraikan diatas sebagai permulaan. Lakukan aktiviti yang telah dipilih tersebut selama 40 hari dan nilai diri anda. Sekiranya anda berjaya lakukan aktiviti tersebut secara istiqamah selama 40 hari, hadiahkan diri anda sesuatu dan mula lakukannya sebagai amalan dalam kehidupan anda setiap hari. Kemuadian, apabila anda sudah terbiasa dengan aktiviti tersebut, mula lakukan penambahbaikan dari semasa ke semasa.

Seperti yang telah saya katakan tadi, penghijrahan bukanlah perkara yang membebankan. Yang penting nawaitu kita serta tekad kita untuk melakukan penghijrahan :) Moga bermanfaat dan moga Allah menggerakkan hati anda untuk mula melakukan penghijrahan :) Fi Hifzillah ya sahabat :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan