1.0 Pendahuluan
Menelusuri arus pemodenan negara masa
kini, harus diakui bahawa telah banyak perubahan yang berlaku terhadap sistem
pendidikan negara kita. Bertitik tolak daripada itu, sama ada kita sedar
mahupun tidak lantaran terlalu dimanjakan dengan pembangunan yang begitu pesat
membangun, setiap perubahan yang berlaku sedikit sebanyak ada memberi impak
yang baik mahupun impak yang buruk dalam kehidupan seharian kita. Seperti yang
kita sedia maklum, pendidikan dalam diri setiap insan merupakan suatu elemen
penting bagi mencorakkan masa depan yang cerah. Mengapa? Hal ini demikian,
pendidikan merupakan suatu wadah utama bagi setiap pembangunan yang
dilaksanakan di negara kita.
Bukan itu sahaja, bidang pendidikan di
Malaysia telah banyak melalui proses transformasi seiring dengan kepesatan
pembangunan yang berlangsung. Mengapa? Hal ini demikian, kerajaan sentiasa mahu
memberikan yang terbaik kepada bidang pendidikan kerana melalui pendidikan
sesebuah negara akan terus berkembang berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah
dengan negara-negara maju yang lain. Apa hubungannya? Begini, anak ibarat
sehelai kain putih dan pendidikan yang baik akan mencorakkan keperibadian yang
cemerlang bagi seseorang individu. Keperibadian seseorang itu tidaklah
bergantung kepada peranan ibu bapa sahaja sebagai ‘role model’ malah pendidikan
yang sempurna juga memberikan impak yang besar dalam diri anak-anak. Oleh itu,
jelaslah bahawa bidang pendidikan negara merupakan suatu perkara yang tidak
boleh dipandang sebelah mata sahaja.
Menyentuh kepada bidang pendidikan
negara, pelbagai transformasi yang dilakukan bukan bertujuan untuk menyukarkan
mana-mana pihak dengan setiap pembaharuan yang dilakukan. Tetapi ia bertujuan
untuk memperhalusi setiap perkara agar tidak ada satu pun perkara penting
terlepas pandang. Contoh yang dapat kita lihat ialah Akta Pendidikan 1996 yang
mana dalam akta ini telah timbul satu penekanan yang baru iaitu berkaitan
dengan pendidikan kanak-kanak berkeperluan khas. Akta ini telah menekankan
bahawa pendidikan adalah untuk semua iaitu kanak-kanak berkeperluan khas juga
layak untuk menerima pendidikan yang sepatutnya. Mengapa? Hal ini demikian,
sebelum ini, kanak-kanak istimewa ini sering dipandang sebelah mata atau lebih
tepat nasib mereka tidak dihiraukan. Malah, ada keluarga yang menyorokkan
anak-anak istimewa mereka hanya untuk menutup rasa malu mempunyai anak yang
tidak sempurna seperti kanak-kanak normal yang lain. Namun, jika kita lihat
pada masa kini, sudah ramai kanak-kanak berkeperluan khas mampu menjejakkan
kaki ke menara gading. Malah, jangan terkejut sekiranya mereka memperolehi
pencapaian yang lebih cemerlang dan membanggakan negara berbanding dengan
kanak-kanak normal yang lain. Ya, semuanya bermula dengan pendidikan.
2.0 Isu-isu Dalam Pendidikan Khas
2.1 Sikap Ibu Bapa
Ibu bapa merupakan tunggak utama dalam
mencorakkan anak-anak mereka. Hal ini demikian, melentur buluh biarlah dari
rebungnya. Ibu bapa jelas memainkan peranan yang penting dalam pengesanan
tanda-tanda awal atau respon yang tidak normal anak-anak mereka. Mengapa? Ibu
bapa merupakan insan yang paling dekat dengan anak ketika mereka kecil
sehinggalah mereka dewasa.
Namun, menelusuri arus pemodenan masa
kini, kita seakan-akan sudah lali dengan tabiat masyarakat yang terlalu taksub
dengan kebendaan atau materialistik. Ibu bapa seolah-olah lebih memberi
perhatian kepada kerjaya masing-masing tanpa menghiraukan perkara utama yang
sepatutnya menjadi penekanan mereka. Dalam konteks ini, suka saya nyatakan
bahawa ibu bapa masa kini sudah terang lagikan bersuluh ibarat melepaskan batuk
ditangga apabila isu tanggungjawab mereka diutarakan. Mengapa?
Sikap duniawi ibu bapa masa kini telah
menjadikan mereka meletakkan sepenuhnya tanggungjawab mendidik anak kepada
guru. Ibu bapa memberikan kepercayaan yang tinggi kepada guru di sekolah untuk
mendidik anak mereka menjadi insan yang berguna. Hal ini bertambah buruk
apabila ibu bapa itu sendiri yang enggan memahami perjalanan proses pengajaran
dan pembelajaran anak mereka di sekolah. Dalam hal ini kita fokuskan pada ibu
bapa kepada murid bekeperluan khas. Bukankah penglibatan ibu bapa dan guru
dalam menjamin keberkesanan sesuatu modus itu berjalan lancar amat penting? Ya, mungkin kesedaran mengenai pendidikan
khas juga merupakan salah satu faktor mengapa ibu bapa hanya mengambil enteng
mengenai pendidikan yang bakal anak bekeperluan khas mereka terima di sekolah.
Tahukah anda? Bahawa kurangnya
kesedaran mengenai pendidikan khas ini juga akan menimbulkan kolaborasi yang
kurang effisien antara ibu bapa dan guru. Maka, siapa yang menjadi mangsanya
kalau bukan murid bekeperluan khas tersebut.
Dalam konteks ini, kita fokuskan pada peranan yang perlu dilakukan oleh
ibu bapa dalam mengesan sebarang tindak-tanduk anak yang diluar daripada
kebiasaan kanak-kanak normal. Apa? Ibu bapa sepatutnya lebih peka dengan
perangai yang ditunjukkan anak-anak mereka sejak awal lagi iaitu memerhati dan
mengesan kelemahan atau kekurangan anak mereka bermula daripada peringkat
awal. Disini ingin ditegaskan bahawa ibu
bapa tidak sepatutnya mengambil mudah perkembangan anak mereka. Ibu bapa tidak
seharusnya membiarkan sahaja anak mereka sekiranya mereka dapat mengesan
apa-apa yang diluar kebiasaan kanak-kanak normal. Tambahan lagi, pengesanan
awal kecacatan dapat membantu anak-anak tersebut memulihkan kecacatan yang
dihadapinya sekiranya pengesanan dapat dilakukan dengan lebih awal walaupun
rawatan yang dijalankan tidak menjamin kanak-kanak tersebut sembuh dan menjadi seperti
kanak-kanak normal yang lain. Namun, dunia materialistik yang dikejar oleh ibu
bapa masa kini sudah pasti mengehadkan mereka untuk lebih memberi perhatian
kepada anak mereka lalu peranan yang sepatutnya mereka galas hanya terbiar sepi
dan kanak-kanak bekeperluan khas ini yang menjadi mangsa keadaan.
Berbalik kepada skop utama kita iaitu
kebergantungan ibu bapa kepada pihak sekolah
itu sendiri sebenarnya sudah banyak memberikan cabaran kepada dunia
pendidikan khas. Hal ini demikian, kesibukan yang dilalui oleh ibu bapa sudah
pasti menimbulkan jurang yang besar antara ibu bapa itu sendiri dengan anak
mereka. Sekaligus memberikan impak yang besar dalam diri anak mereka. Kesibukan
mereka menjadikan mereka terlalu bergantung kepada pihak sekolah untuk mengajar
anak mereka dalam pelbagai aspek yang berbeza sehinggalah anak berkeperluan
khas mereka mampu hidup berdikari tanpa mengharapkan bantuan orang lain.
2.2 Kualiti Pendidikan
Kualiti pendidikan dan kualiti guru
merupakan suatu elemen yang tidak dapat dipisahkan. Menurut Sulaiman Daud
(1995), menjelang abad ke-21, pendidikan bukan sahaja hanya memerlukan kita
melahirkan insan yang berpengetahuan dan berkemahiran tinggi dalam
bidang-bidang tertentu seperti bidang industri dan teknologi, pegurusan dan
perdagangan sahaja malah harus menghasilkan insan yang mempunyai sistem nilai
dan etika serta akhlak yang baik, berperibadi mulia, bertanggungjawab, patuh
kepada Tuhan serta berkemampuan untuk membangunkan masyarakat dan negara (dalam
Shahril dan Habib 2001). Mendepani arus globalisasi dan era pembangunan yang
pesat ini, peranan sekolah juga berubah dan para guru perlu meningkatkan aras
pengetahuan dan kemahiran-kemahiran yang baru untuk membolehkan mereka mengikut
peredaran masa kini agar tidak lapuk dek hujan, tidak lekang dek panas.
Apakah cabaran kepada guru masa kini?
Cabaran para guru masa kini merangkumi usaha mereka melengkapkan diri dengan
pelbagai kemahiran-kemahiran yang berguna seperti kemahiran dalam bidang
teknologi maklumat dan komunikasi, kemahiran dalam menangani masalah disiplin
dan gejala sosial, kemahiran dalam pengurusan sekolah yang berkesan serta
banyak lagi kemahiran yang perlu dititikberatkan. Oleh itu, untuk menjadi suatu
barisan para guru yang berdedikasi dan sentiasa bersemangat serta mudah
mentransformasikan diri mengikut peredaran masa yang semakin pesat berkembang bukanlah
suatu perkara yang boleh dipandang enteng . Malah, tidak semua guru dapat
mengadaptasikan diri dengan perubahan yang berlaku dalam masa yang singkat. Hal
ini demikian, mereka perlu mengambil masa bagi mempelajari sesuatu kemahiran
baru seperti kemahiran teknologi maklumat dalam proses pengajaran.
Persoalannya? Adakah barisan guru yang
wujud di Malaysia ini sudah cukup bersedia dan kompeten dalam menangani
cabaran-cabaran yang mendatang? Adakah pembaharuan atau perubahan dalam
perkhidmatan dan kejayaan yang diperolehi dalam dunia pendidikan negara sudah
menunjukkan tahap kompetensi guru di Malaysia?
Apa yang dapat saya akui disini ialah
guru-guru di Malaysia sepatutnya berasa amat bertuah kerana mempunyai suatu
institusi kerajaan yang begitu prihatin dan menitikberatkan kemajuan dan
kebajikan perkhidmatan. Buktinya, sebanyak sembilan kali pengemakinian Skim
Perkhidmatan Pendidikan telah dilaksanakan di bawah empat laporan semakan gaji.
Tambahan lagi, setiap pembaharuan yang
dilaksanakan amat mementingkan kebajikan para guru. Contohnya, Sistem Saraan
Malaysia (SSM) yang telah berkuatkuasa mulai 1 November 2002 telah
diperkenalkan dengan membawa satu matlamat dan tekad untuk mempertingkatkan
kualiti perkhidmatan awam secara menyeluruh dan merupakan reformasi dalam
pengurusan manusia. Perkara ini merupakan suatu modus operandi bagi mewujudkan
tenaga kerja yang berpengetahuan luas dan sekaligus dapat mewujudkan
perkhidmatan yang cemerlang.
2.3 Kesusahan Meraih Kepercayaan Murid
Dari sudut pandangan yang berbeza,
aspek individu murid adalah berbeza antara satu sama lain mengikut murid itu
sendiri. Menurut Khairul Yusri (2007), perbezaan individu boleh ditakrifkan
sebagai suatu variasi atau ketidaksamaan individu daripada norma kumpulannnya
sama ada dari segi kognitif, emosi, fizikal, moral, tingkah laku, sosial atau
bakat dan aspek-aspek lain yang mungkin terdapat sesama individu dalam suatu
kumpulan.
Dalam konteks ini, kita fokuskan pada
isu utama iaitu bagaimana guru-guru pendidikan khas mendapatkan kepercayaan
dari anak-anak istimewa ini. Seperti yang kita sudah ketahui, kanak-kanak
berkeperluan khas mempunyai sikap yang berbeza dan keperluan bagi setiap mereka
juga berbeza mengikut kekurangan diri masing-masing. Lumrahnya, bukan mudah
buat seorang guru pendidikan khas berhadapan dengan kanak-kanak bekeperluan
khas ini. Malah, proses kesediaan mereka untuk memasuki suatu perkara baru
seperti memasuki alam persekolahan juga mempunyai cara yang tersendiri berbeza
dengan kanak-kanak normal yang lain. Perkara ini dapat dilihat jelas melalui
beberapa faktor seperti faktor kematangan dan kesediaan fizikal mereka
berhadapan dengan suasana baru dan rakan-rakan yang baru di sekolah.
Cabaran bagi guru-guru pendidikan khas
tidak terhenti disitu sahaja, malah permulaan bagi cabaran yang menguji
kredibiliti mereka sebagai seorang guru teruji lagi dengan mereka perlu
berhadapan denga pelbagai kerenah daripada kanak-kanak berkeperluan khas.
Mengapa? Hal ini demikian, sebahagian besar daripada mereka tidak pernah
mengetahui kewujudan alam persekolahan pada peringkat awal. Umumnya, kebanyakan
kanak-kanak berkeperluan khas tidak suka kepada suatu pembaharuan dalam
kehidupan mereka. Oleh itu, sudah pasti mereka mahukan layanan yang diterima
disekolah itu serupa dengan layanan yang diberikan kepada mereka di rumah.
Dalam hal ini, guru perlu sentiasa peka dengan keperluan mereka iaitu
merangkumi pengurusan dari aspek emosi dan amalan berdikari.
Cabaran yang jelas kelihatan ialah apa
yang diberi oleh guru sudah tentu tidak sama dengan apa yang mereka terima
dirumah. Oleh itu, amat sukar bagi guru untuk berhadapan dengan kanak-kanak
berkeperluan khas yang rata-ratanya mempunyai kepelbagaian yang pelbagai. Apa
yang dapat saya rumuskan disini ialah, guru pendidikan khas perlu mempunyai
tahap kesabaran yang tinggi dan diiringi dengan perasaan prihatin serta
penyayang bagi meraih kepercayaan mereka.
2.4 Kelas Inklusif
Apakah yang dimaksudkan dengan kelas
inklusif? Kelas inklusif mula dilaksanakan selepas Rangka Tindakan Biwako
dilaksanakan pada tahun 2002. Apakah Rangka Tindakan Biwako? Rangka Tindakan
Biwako merupakan salah satu subtopik dibawah bab Perundangan Pendidikan Khas
yang mana nama biwako itu sendiri diambil sempena nama tasik Biwa yang terletak
di kawasan Shiga, Jepun. Rangka tindakan ini membincangkan tentang tindakan
untuk mempromosikan pendidikan inklusif, hak-hak kebebasan dan keperluan sosial
untuk orang kurang upaya. Keperluan sosial dalam konteks ini merangkumi hak-hak
asasi manusia iaitu pembangunan diri dan warga kurang upaya diberi keutamaan.
Yang menjadi tunjang perbincangan kita
dalam konteks ini ialah adakah kelas inklusif yang dilaksanakan itu sendiri
sudah cukup releven untuk terus dilaksanakan? Begini, kelas inklusif merupakan
suatu program yang mana para pelajar berkeperluan khas akan ditempatkan di
dalam kelas yang sama dengan kanak-kanak normal yang lain. Penggabungan
tersebut sudah pasti sedikit sebanyak akan menimbulkan kesan negatif dan
positif dalam kalangan para pelajar itu sendiri mahupun dalam kalangan guru.
Mengapa?
Kita fokuskan pada kesan positif
dahulu iaitu kanak-kanak berkeperluan khas dapat bergaul dengan kanak-kanak
normal dengan lebih dekat iaitu mereka dapat membiasakan diri atau
mengadaptasikan diri untuk bergaul dengan masyarakat apabila mereka berada di
dunia luar kelak. Malah, penggabungan tersebut juga mampu memberi kesedaran
kepada masyarakat luar mengenai kewujudan mereka dalam kehidupan seharian. Yang
menjadi persoalannya, bagaimana guru-guru menangani konflik-konflik yang
berlaku di dalam kelas? Bukankan cara pengajaran dan pendekatan yang digunakan
untuk kanak-kanak berkeperluan khas berbeza dengan kanak-kanak normal?
Ya, sudah pasti. Kurikulum yang
disediakan untuk kanak-kanak berkeperluan khas lebih menekankan mereka untuk
belajar melakukan sesuatu aktiviti rutin dalam kehidupan seharian sehingga
mereka mampu untuk hidup berdikari tanpa mengharapkan bantuan sesiapa. Tambahan
lagi, tidakkah penggabungan yang dilakukan tersebut bakal mengganggu
kanak-kanak normal mahupun kanak-kanak berkeperluan khas itu sendiri.
Dalam sudut yang berbeza pula,
bagaimana guru hendak mengajar dalam kelas inklusif? Iaitu bagaimana guru
tersebut dapat menetapkan aras dan pengajaran yang sesuai bagi setiap murid
yang ada dalam kelas mereka? Maka, disini kita dapat lihat cabaran yang perlu
ditempuhi oleh para guru kerana apabila kelas inklusif dilaksanakan, maka guru
biasa turut sama perlu mengetahui kemahiran-kemahiran menguruskan kanak-kanak
berkeperluan khas yang selama ini hanya dipelajari oleh guru-guru pendidikan
khas. Hanya guru pendidikan khas sahaja yang dibekali dengan ilmu dan
kemahiran-kemahiran untuk mengajar kanak-kanak berkeperluan khas.
3.0 Implikasi Kepada Isu Pendidikan Khas
di Malaysia
Setiap yang berlaku sudah pasti
memberikan sedikit sebanyak impak dalam kehidupan kita. Dalam konteks ini, saya
sertakan implikasi isu-isu pendidikan khas yang berlaku di Malaysia dari sudut
positif mahupun negatif. Buang yang keruh, ambil yang jernih.
Peningkatan Tahap Professional Guru
Menjadi guru pendidikan khas adalah
sesuatu yang amat berbeza dan mencabar berbanding menjadi guru biasa. (Utusan
Online, 2011). Kata-kata tersebut merupakan kata-kata daripada seorang guru
pendidikan khas yang sebelum ini hanya menjadi seorang guru biasa. Cikgu Alizah
Bt Abdul Malek juga berkata bahawa kehidupan sebagai seorang guru pendidikan
khas amat mencabar kerana pelbagai kerenah murid terpaksa dihadapinya setiap
hari. Cikgu Norfadzilah Abu Samad dari Sekolah Menengah Danau Kota juga turut
menyokong pendapat tersebut dengan mengatakan bahawa menjadi seorang guru
pendidikan khas sangat mencabar.
Mungkin ramai yang tidak tahu akan
keadaan-keadaan yang terpaksa dihadapi oleh guru-guru pendidikan khas di
sekolah. Mereka terpaksa berhadapan dengan pelbagai situasi yang amat menguji
kesabaran dan kredibiliti mereka sebagai seorang guru.
Implikasinya, dengan berhadapan dengan
pelbagai situasi yang mencemaskan mahupun sebaliknya, guru-guru tersebut mampu
meningkatkan tahap professional mereka sebagai seorang guru melalui pelbagai
pengalaman yang mereka telah lalui. Bukan itu sahaja, pengalaman yang mereka
telah perolehi itu juga sudah pasti mampu mematangkan lagi pemikiran seorang
guru untuk terus membuat pelbagai inovasi bagi mengajar kanak-kanak
berkeperluan khas dan seterusnya insan istimewa ini juga mampu bersaing dengan
kanak-kanak normal yang lain walaupun mengambil sedikit masa.
Tambahan lagi, pengalaman mengajar
erti kehidupan. Tahap professional seorang guru juga mampu dipupuk dan
ditingkatkan apabila pelbagai situasi yang mereka hadapi membuatkan mereka
terus memikirkan cara untuk mendapatkan ilmu sama ada menyambung pembelajaran,
menghadiri kursus, membaca dan sebagainya. Malah, kemahiran-kemahiran yang
sedia ada juga sudah pasti akan ditambah baik dan ditingkatkan dari semasa ke
semasa. Hal ini merupakan suatu elemen yang penting yang perlu diberikan nafas
baharu seiring dengan perubahan pembangunan negara.
Proses Pengajaran dan Pembelajaran yang Lebih
Menarik
Seperti yang kita sedia maklum, proses
pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak berkeperluan khas adalah berbeza dengan
kanak-kanak normal iaitu pendekatan yang digunakan kepada mereka lebih unik dan
bersifat santai. Hal ini demikian, proses pengajaran yang menarik dan pelbagai
mampu menarik minat mereka dan membuatkan tahap fokus mereka dalam kelas
meningkat berbanding dengan proses pengajaran yang biasa.
Dalam konteks ini, saya luaskan fokus
perbincangan kita iaitu merangkumi kanak-kanak berkeperluan khas dan pelajar
biasa. Umumnya, kanak-kanak amat suka kepada perkara baharu yang menarik. Oleh
itu, pengajaran yang pelbagai merupakan salah satu input yang penting untuk
menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran yang berlaku lebih berkesan.
Bagaimana? Seperti konteks
perbincangan kita yang sebelum ini, iaitu saya telah menerangkan tentang
peningkatan tahap professional guru yang mana ia terus meningkat dengan
pengalaman-pengalaman yang dihadapi para guru seiring dengan perubahan arus
pemodenan negara. Pengalaman yang dihadapi para guru sudah pasti mematangkan
diri mereka dan sekaligus mampu membuatkan mereka berfikiran lebih kreatif dan
kritis atau kemahiran berfikir aras tinggi.
Selain itu, pengalaman mereka berhadapan
dengan kerenah para pelajar yang pelbagai juga sudah pasti membuatkan mereka
lebih bersedia dengan pelbagai kemungkinan yang akan berlaku. Oleh itu,
perancangan pengajaran yang baik sudah pasti akan dirangka lebih awal dan lebih
teratur sebelum proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Malah,
perancangan awal yang lebih teratur ini juga akan menghasilkan suatu aktiviti
yang menarik kerana para guru mampu merancang sesuatu aktiviti pengajaran dan
pembelajaran yang berlainan didalam kelas.
Contohnya, para guru boleh
mempraktikkan atau menyelitkan beberapa proses terapi ringkas sebagai permulaan
bagi setiap proses pengajaran dan pembelajaran yang berlangsung. Tambahan lagi,
perancangan yang awal sudah pasti akan memberi ruang dan waktu kepada para guru
untuk menyiapkan beberapa bahan bantuan mengajar yang menarik dan ringkas untuk
para pelajar. Kesannya, para pelajar lebih tertarik dengan proses pengajaran
dan pembelajaran yang berlangsung serta matlamat sesuatu proses pengajaran akan
tercapai.
Etika Guru Terjaga
Mendepani pelbagai kerenah pelajar
sudah pasti sedikit sebanyak mengganggu emosi seseorang guru itu. Namun,
pemupukan sikap sabar dalam diri para guru terutamanya guru pendidikan khas
ketika mereka berdepan dengan para pelajar berkeperluan khas sudah pasti mampu
menjaga etika guru disamping terus menambah baik etika tersebut. Hal ini
demikian, sudah terang lagikan bersuluh, para guru memerlukan sikap sabar yang
tinggi, penyayang, jujur serta bertanggungjawab.
Sikap-sikap yang dipupuk sebati dalam
diri para guru semasa berhadapan dengan kerenah murid sudah pasti memberikan
impak yang besar dalam diri mereka seterusnya memberikan pandangan positif
terhadap etika para guru.
Sekiranya para guru sudah terbiasa dan
sebati dengan niali-nilai murni atau etika yang baik, sudah pasti isu-isu yang
membabitkan para guru dan pelajar dalam Malaysia dapat dikurangkan. Seterusnya
profession keguruan juga dapat memperlihatkan suatu imej yang baik dan
dipandang tinggi oleh masyarakat dunia.
Pelaksanaan Pendidikan Inklusif
Menelusuri sejarah pendidikan negara,
pendidian inklusif sebenarnya telah dimulakan pada tahun 1962 yang mana 3 orang
pelajar cacat penglihatan telah belajar didalam kelas yang sama dengan bantuan
guru khas resos. Manakala pada tahun 1993 seramai 3 orang pelajar cacat
pendengaran telah ditempatkan ditingkatan enam rendah di SMK(L) Methodist Kuala
Lumpur. Tidak henti disitu, pada sesi persekolahan tahun1994/95 pula bermula
satu episod baru iaitu projek rintis mula dilaksanakan dengan 14 buah sekolah
di Malaysia bagi program KKBP.
Seperti yang telah dinyatakan diatas,
pendidikan inklusif yang dijalankan mungkin akan memberi kebaikan. Hal ini
demkian, para pelajar akan dapat bergaul dan bersaing dengan rakan-rakan sebaya
mereka yang normal. Tetapi cabaran kepada guru itu sendiri yang menjadi
persoalan. Apa? Bagaimana seorang guru itu dapat memastikan bahawa kanak-kanak
berkeperluan khas tersebut mampu atau faham dengan proses pengajaran dan
pembelajaran yang sama dengan kanak-kanak normal yang lain? Sedangkan akta
pendidikan khas yang dilaksanakan telah memperkenalkan kurikulum dan
kokurikulum khas buat kanak-kanak berkeperluan khas. Ya, jika kita lihat secara
umumnya, memang nampak mudah. Tetapi yang menyukarkan sekarang ini adalah
cabaran yang perlu dihadapi oleh guru itu sendiri.
Sekiranya kanak-kanak berkeperluan
khas ini diasingkan, maka para guru akan lebih mudah untuk memberikan perhatian
kepada satu-satu pelajar. Mengapa? Hal ini demikian, penempatan jumlah murid
berkeperluan khas untuk seorang guru bagi satu-satu masa adalah dalam jumlah
yang kecil. Contohnya, seorang guru hanya perlu mengajar 3 orang murid
berkeperluan khas dalam satu kelas. Di sini jelas menunjukkan bahawa guru
tersebut boleh memberikan sepenuh perhatian kepada satu-satu pelajar berbanding
jika pelajar tersebut ditempatkan dengan kanak-kanak normal yang lain iaitu
guru tersebut perlu bijak menggunakan peluang yang ada untuk bersikap adil
dengan semua pelajar.
Bukan itu sahaja, pelaksanaan
pendidikan inklusif ini juga dikhuatiri mengganggu proses pembelajaran para
pelajar sama ada pelajar berkeperluan khas mahupun pelajar normal itu sendiri.
Mengapa? Umumnya, kita ketahui bahawa pelajar berkeperluan khas mengambil masa
yang agak lama untuk mempelajari sesuatu perkara iaitu mereka perlu diajar
berulang kali. Lebih sinonim di dalam pendidikan khas ialah terapi langkah
kerja atau terapi bibir yang mana guru perlu melakukan perkara tersebut
berulang kali dan menyuruh para pelajar mengikutnya sehingga mereka mampu
melakukannya. Contohnya, terapi gerak bibir sering dilakukan kepada kanak-kanak
yang mempunyai masalah komunikasi atau bahasa. Iaitu, guru akan menyebut suatu
perkataan seperti ‘makan’ berulang kali dan pelajar tersebut perlu menyebutnya
sehingga dia berjaya. Perkara ini nampak ringkas dan mudah. Tetapi cuba anda
bayangkan anda mengajar menggunakan kaedah ini dalam kelas kanak-kanak normal.
Sudah pasti mereka akan merasa jemu dan bosan apabila mereka mempelajari
perkara yang sama berulang kali. Maka, jelaslah jurang perbezaan antara
kanak-kanak normal dan kanak-kanak berkeperluan khas.
4.0 Cadangan dan Usaha Mengatasi
Setelah menghuraikan beberapa isu dan
implikasinya kepada profesion keguruan, maka sudah pasti ada beberapa perkara
atau cadangan yang dapat disimpulkan agar penambah baikan terus berlaku seiring
dengan arus pembangunan negara.
Cadangan pertama yang ingin diusulkan
ialah tertumpu kepada para guru iaitu mereka perlu terus menerus memperkasa
emosi dalam membentuk sikap pelajar. (Abdul Ghani Abdullah & Abd. Rahman
Abd Aziz, 2009). Apakah emosi? Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka telah mentakrifkan
emosi sebagai perasaan pada jiwa yang kuat seperti sedih dan marah. Oleh itu,
emosi jelas menunjukkan ciri-ciri jiwa manusia yang mempamerkan atau
menzahirkan sesuatu perasaan yang berpunca daripada psikologi, tingkah laku dan
naluri manusia. Seorang guru perlu mempunyai kesedaran kendiri yang tinggi
untuk menangani ketidakstabilan emosi yang dialami yang berpunca daripada
tekanan hidup yang dihadapi. Hal ini demikian, guru adalah insan utama yang
akan melayan setiap kerenah para pelajarnya. Berbeza dengan ibu bapa kerana ibu
bapa hanya melayan kerenah anaknya sahaja tetapi seorang guru perlu melayan
setiap kerenah anak muridnya. Bertambah rumit lagi setiap anak murid sudah
tentu mempunyai ragamnya yang tersendiri. Oleh itu, adakah anda yakin bahawa
setiap guru itu mampu untuk mendepani anak muridnya setiap hari? Tanpa hati
yang cekal sudah tentu para guru juga akan rebah atau tersilap langkah.
Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata? Atau terlajak perlakuan? Adakah
boleh ditarik balik? Dengan ini, jelaslah bahawa pemerkasaan emosi merupakan
suatu elemen yang penting dalam membentuk sikap pelajar.
Kedua, guru juga perlu menghasilkan
atau mempraktikkan suatu pendekatan untuk membentuk tingkah laku murid supaya
murid tersebut mudah untuk dikawal terutamanya sepanjang proses pengajaran dan
pembelajaran berlangsung. Contohnya, terdapat pelbagai aktiviti yang dapat
dilakukan seperti bercerita dalam membentuk tingkah laku murid. Tahukah anda?
Bahawa cerita merupakan salah satu terapi untuk intervensi kaunseling
kanak-kanak. Malah terapi ini sinonim dengan seni mempengaruhi orang lain
dengan penceritaan yang disampaikan. Terapi ini juga merupakan media komunikasi
antara ahli terapi dengan klien. (Lee Keok Cheong et al. 2002). Bagaimana? Para
guru boleh menceritakan pelbagai cerita teladan sebagai pencerahan bagi murid
mengenai pengajaran bagi setiap perkara negatif yang dilakukan. Namun, harus
ditegaskan bahawa setiap genre cerita yang dipilih mestilah menepati dan
bersesuaian dengan perkembangan murid. Dari aspek yang lain pula, kaedah
penceritaan kisah teladan ini juga merupakan salah satu inovasi yang dapat
dilakukan para guru untuk menarik perhatian para pelajar seterusnya menjadikan
proses pengajaran dan pembelajaran yang berlaku lebih menarik dan tidak
membosankan. Bukan sahaja tidak membosankan para pelajar, malah guru juga turut
terhibur dengan reaksi para pelajarnya yang pelbagai.
Ketiga, lahirnya guru mesra OKU dapat
membentuk guru pendidikan khas yang baik dan prihatin seterusnya sudah pasti
seorang guru yang mesra terhadap anak murid. Bagaimana? Melentur buluh biarlah
dari rebungnya. Bagi melahirkan barisan guru yang berkredibiliti tinggi, sudah
pasti pemupukan dan pemantapan insaniah dan lahiriah seseorang guru tersebut
perlu bermula sejak awal lagi iaitu sejak guru-guru itu menjejakkan kaki dan
berada dalam latihan perguruan lagi. Kita tidak sempitkan perbincangan kita
pada guru pendidikan khas sahaja. Tetapi merangkumi kepada semua guru yang ada
di negara kita. Setiap guru perlu melengkapkan diri mereka dengan kemahiran
mengesan ketidaksempurnaan anak didik mereka. Pengesanan awal yang dilakukan
membolehkan guru tersebut merujuk masalah yang dikenal pasti kepada pakar. Sama
ada percaya atau tidak, program ini telah menerima sokongan daripada pihak
TWINTECH International University College of Technology (TWINTECH). Malah
TWINTECH telah menawarkan pelbagai program yang bertujuan untuk memberikan
bantuan dan sokongan yang padu kepada kerajaan hanya untuk satu matlamat yang
jelas iaitu melahirkan barisan guru prihatin dan mesra orang kelainan upaya
(OKU). Tambahan lagi, pihak universiti tersebut telah mengambil tindakan
seperti penguasaan Bahasa Isyarat Malaysia wajib bagi setiap graduan,
melahirkan guru pendidikan khas berkepakaran autisme dan sebagainya (Mymetro,
2012). Melalui cadangan ini, persepsi guru-guru biasa juga turut berubah
lantaran lahirnya guru-guru yang mesra orang kelainan upaya (OKU) dan
masyarakat luar juga turut mesra dengan orang kelainan upaya (OKU). Jika kita
hamparkan lagi skop pemikiran, kita akan dapati bahawa selain daripada
guru-guru dan masyarakat luar, orang kelainan upaya itu sendiri juga akan
berasa lebih selesa dan tidak berasa rendah diri untuk berhadapan dengan dunia
luar yang penuh pancaroba ini.
5.0 Rumusan
Pada pandangan saya, tugas sebagai
guru pendidikan khas amat mencabar kepada sesiapa yang menggalasnya. Bukan guru
pendidikan khas sahaja, tetapi semua guru juga begitu. Tugas ini juga sudah
pasti menjadi suatu perkara yang amat membebankan bagi seorang guru yang
hakikatnya masih belum menguasai tahap kesabaran dan keikhlasan yang tinggi
dalam menjalankan tugas.
Maka disini jelaslah bahawa guru
pendidikan khas bukanlah guru biasa tetapi guru ini juga merupakan guru yang
istimewa kerana tahap kebergantungan murid terhadap gur tersebut adalah
melebihi murid-murid normal yang lain. Namun, seorang guru itu perlulah
sentiasa bersikap husnuzon iaitu
bersangka baik dalam setiap cabaran yang dilalui dan sentiasa ikhlas dalam
mendidik. Sentiasa yakin walaupun banyak cabaran yang terpaksa ditempuhi tetapi
didiklah murid-murid berkeperluan khas dengan penuh tanggungjawab kerana mereka
juga dahagakan ilmu seperti murid-murid normal yang lain sekaligus
mempersiapkan mereka dengan kemahiran-kemahiran bagi meneruskan kelangsungan
hidup mereka mendepani arus pembangunan masa kini agar mereka dapat berdikari
dan tidak sepenuhnya bergantung kepada keluarga mahupun ehsan orang lain.
Oleh itu, setelah kita mengkaji dan
memperhalusi setiap isu atau masalah, impikasinya dan modus operandi yang boleh
dilaksanakan maka jelaslah bahawa setiap pembaharuan yang dilaksanakan sudah
pasti ada kebaikan dan keburukannya yang tersendiri. Semuanya terletak pada
diri kita untuk memperbaiki setiap kelemahan yang ada dan terus menambah baik
kelebihan atau kebaikan yang sedia ada seiring dengan pembangunan negara. Jika
bukan kita iaitu barisan guru-guru berketerampilan tinggi, siapa lagi?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan